07 June 2008

2008 Ev Tekstili Fuarının ardından


Home Trend dergisi için yazdığım bir yazı

Geçmişte üretim modelinizde değişiklik yapmanıza gerek yoktu ; şimdiki dönemde ise halen ürün , desen , fiyat ve promosyon gibi uygulamalara tüketicinin reaksiyon verebildiği bir dönemdeyiz ; gelecekte ise yaptığınız herhangi bir değişiklik ve vitrin düzenlemesi tüketici çekmek için yeterli olmayacak

Her sektörün büyüme , olgunlaşma gibi süreç içinde yaşadığı belirli evreler vardır. Türk tekstili olgunlaşma sürecinin içerisinde ürün , desen , hizmet gibi noktalarda sürdürülebilir başarıyı yakalamış durumda. Dolayısıyla bu noktalarda yakaladığınız başarı artık sadece konumunuzu korumak için yeterli olacak. Bu alanlarda sağlanan başarının benzer , yani herkes tarafından yakalanabilir bir düzeye gelmesi yukarıda tanımladığımız “şimdi” çizgisini geçme aşamasında olduğumuzu gösteriyor.

Geçen seneki fuarda perakendecilerin vitrinde gördüğü yeni ürünlere , desenlere reaksiyon verirken ; bu seneki fuarda yeni olana daha duyarsız kaldıklarını gördük. Perakendeci fuar esnasında , ürünlerde gösterdiğiniz başarıdan daha ziyade “ beni nereye taşıyabilir “ sorusunun yanıtını arıyordu

Geçen seneki fuarda insanlar dolaşıyor ve tesadüfen gördükleri bir stant’dan içeri giriyorlardı ; bu sene ise stant’dan içeri tesadüfen giren müşteri çok azdı. İnsanlar ellerindeki fuar krokisiyle nereye gitmek , kiminle görüşmek istediklerini belirlemiş ona göre yol alıyorlardı. Bu değişimi ürün döneminin kapandığı , müşteri yerine iş ortaklığı anlayışının hakim olduğu şeklinde okumak mümkün

Bu değişimin izlerini piyasada da bir süredir zaten gözlemliyorduk. Zaman zaman çok uygun fiyatlara dışarıdan ürün girişleri olmasına rağmen perakendenin bu fiyatlara eskisi kadar reaksiyon vermediklerini görüyorduk. Çünkü , bu ucuz fiyatın içerisinde yarına yönelik herhangi bir proje ya da ortaklık yoktu

Fuar genelinde olumsuz bir hava , beklenti seviyesinin aşağı inmesi gibi bir tablo varken piyasada sadece ürünleriyle varolmayıp markalaşma sürecini başlatmış % 10 ‘luk bir kesimin stantlarının oldukça kalabalık olduğunu gözlemledik.Dömeks de bu fuarın en kalabalık stantlarından birisiydi. Bu yoğunluk ve perakendeci trafiği de perakendecinin beklentileri ve yönelimi konusunda da önemli ipuçları veriyordu.

-------- *** --------

Politikada bir kural vardır ; kesinlikle sayı verme , eğer vermek zorunda kalırsan da tarih verme; eğer sayı ve tarih vermezseniz yalancı çıkma ihtimaliniz yoktur.

Tekstil sektörü bugün için herkesin doğrunun bir yanına değinerek yorumda bulunduğu , doğruların havada uçuştuğu bir noktada. Rakam ve tarih ise mevcut değil…

Ortada dolaşan bu doğruların yarattığı “ hakim söylem “ de negatif olduğu için piyasaya karamsar bir hava hakim , oysa rakamları ve bu tür fuar organizasyonlarındaki ayrıntıları doğru okumak tablonun gerçek boyutunu yansıtır

Örneğin ; hakim söyleme göre piyasada konuşulan şöyle bir doğru var : “ tekstile çok kişi girdi , gereğinden fazla oyuncu var “ Biraz rakamlara başvurursak , Türkiye’nin Dünya pazarındaki payı % 1,5 civarındadır ve toplam ihracatı 40 milyar dolardır.İç pazara hitap eden , basit ürün grupları üreten ve klasik üretim mantığıyla ilerleyen firmalar için bu doğru bir realitedir ama gerçeğin bütününü kapsamaz. Yine diğer rakamlar Tekstil sektörünün Türkiye’nin en verimsiz çalışan sektörlerin başında geldiğini de gösteriyor.Yani daha katedilebilecek bir çok mesafe , birçok boş alan mevcut. Sonuç olarak gerçeğin bir yönünü yansıtan birçok doğru mevcut, ama seçtiğiniz doğru da sizin gideceğiniz yönü işaret ediyor.

geriye dönüp baktığınızda değişimin eğrileri çok daha belirgindir ve görülebilir. Ancak içinde yaşadığınız süreçte bu değişimi doğru okuyabilmek , nasıl bir sürecin içerisinde olduğumuzu tanımlayabilmek oldukça güçtür.

Değişim kendisini büyük ve anlık dönüşümlerle değil ufak ayrıntılarla ele veriyor artık. Gerçeğin bütününü kavramak ufak ayrıntılardaki değişimi okuyarak mümkün .Bence, bu seneki fuar gelecek senelerdeki yönelimin önemli ipuçlarını içerisinde barındırıyordu.

TwitterTakip

No comments:

free web site hit counters

Image Hosted by ImageShack.us
 
Image Hosted by ImageShack.us